Obertura Republicana.Catalunya ,desprès del
nacionalisme
Enric Marín i Joan M.Tresserras.
Dos de los ideólogos de ERC un breve resumen de
algunos de sus escritos en el citado libro:
.Quines llengües per quina cultura?
.Ni hi ha,
significativament, cataloparlants monolingües.Això vol dir que totes les persones que s’identifiquen
primordialment amb la llengua i la
cultura catalana tenen fácil accès a altres
fonts y propostes lingüístiques i
culturals……….
.Algunes formen part
del podríem considerar les cultures
i llengües hegemòniques o
dominant.Per això vale la pena
destacar el carácter electiu
de les incorporacions a la cultura i a la llengua catalanes….
.La
combinaciò de l’evoluciò tecnológica,
la distribuciò de compet`emcies entre l’Estat
i les autonomies i la retallada de l’Estatut
han reduït a un mínim riddìcul la
capacitat de fer polìtiques
lingüìestiques per part de les administracions catalanes. El model definit als anys vuitanta ja fa temps queha caducat,
ja no pot donar mès de si. És absurd fer
veure que no pasa res i mirar cap
altre banda. La conclusió ès obvia
: sense les competencies d’un estat
propi,l’acciò conjunta del mercat de la regulaciò estatal española condemna la llengua catalana. A un retrocès social lent, pero
irreversible.Davan d’aquesta evidencia ,s’ha plantejat el debat de quien hauria
de ser l’estatut d’oficialitat de
les llengües catalana, castellana i aranesa en la Repíblica catalana.Un
debat que s’ha polarizat en dues
posiciones: els partidaris d’excloure el catellà
de la condiciò de llengua oficial. Plantejat en aquests termes, el deba tés estéril ,
anacrònic o, pitjor encara
contraproducent.Estèril perquè la
sort de la llegua catalana té molt poc a
veure amb el tema de l’oficialitat: té a veure , sobretot , amb la cuestiò
competencial , amb la soberanía. Anacrónic , perquè remet a una concepciò propia de la creaciò
dels estats nació, en què l’estatuts
d’oficialitat de l’idioma era la base legal per fer efectiva la imposiciò
coercitiva de la llengua nacional
única. Altrament dit, el concepte de
llengua oficial única ès imperatiu , autoritari, uniformista.I, finalment, ès contraproducent
. perquè suggereix la idea molt poc democrática de perdua de drets..Però , què
vol dir que la sort de la llengua catalana tè a veure amb la cuestiò competencial?. Bàsicament,
que la disponibilidad i la utilitat de
la llengua catalana dependerá de factors como ara tenin competèmcies per
planificar i gestionar l’espai
radioellèctric, o per dissenyar el model
lìngüistic de l’escola i la universitat sense intergerencies externes. O per negociar de tu a tu amb
majors i les grans corporacions cultural global..Totes les lleguas no majoritaries, sense la introducciò d’elements de discriminació positiva a favor
de la llengua catalana la seva
vitalidad i continuitat esta severament amenaçada. En això, la
condiciò de la llengua catalana no ès
substancialment diferent d’altres
llengues no majotitaries, com ara el danès,el suomi o l’amazic.Per poder
protegir el patrimoni universal
de la diversitat lingüística i cultural , calen polìtiques publiques democràtiques
locals i globals que actuïn de contrapès a l’acciò uniformadora dels
mercats culturals mundials, regits amb el criteris de la desregulaciò neoliberal…La
llengua catalana cecessita relacionar –se amb altres lengües parlades a
Catalunya per recrear-se i projectar-se en el temps i en el espai, per
esdevenir definitivament llengua
vehicular no qüestionada, ni qüestionable. Perquè aquest diàleg de la
diversitat cultural constitutiva sigui posible
, cal tenor un estat propi, un estat a favor, no un estat en contra.”.
Cambiando de tema en el mismo libro cuando habla
en los apartados: El Punt de partida cultural : Realitats i tendències i
en de Lìnies generals per a les
polítiques culturals republicanes,
y realizan una
serie de consideraciones y propuestas, he estado mirando una especie de
Revista-Libro, que editó la Conselleria de Cultura i Mitjans de Comunicaciò,
cuando su responsable era Joan M.Treserras, denominada Cultura y dedicada al
futuro de la cultura en el sentido amplio, con el subtítulo : “De l’aplec
sadanista al Sònas:La cultura popular catalana avui .Y mirando otros documentos
donde se hablaba del Pla d’equipaments Culturals de Catalunya (2010), de
algunos documentos editados con propuestas culturales de la Diputación de Barcelona
: sobre temas de equipamientos y, adecuación y realización conjuntamente con el
Ayuntamiento de Barcelona de un Plan que se pudieran aprovechar locales de
entidades como Ateneos u otro tipo de Asociaciones culturales, que necesitaban
ayuda para su infraestructura, rehabilitación, adecuación, …., y sirvieran para
que en esos locales otras entidades pudieran celebrar actos, actividades,
creación de nuevos proyectos etc, pues estaban bastante desaprovechado por su
situación ,siendo una forma de dar un impulso a la red asociativa cultural,
cívica social …, y que si resultaba se realizara en otras ciudades de la
provincia. Sin olvidar el tema de ir cambiando la filosofía de la Red provincial
de Bibliotecas de la Diputación conveniadas con los diferentes ayuntamientos
Esto lo miento
pues muchas de esas propuestas que se proponen
para realizar en ese nuevo futuro
de la Obertura Republicana. Catalunya,
després del nacionalisme. Creo que algo ha pasado en este largo periodo desde
el 2007, cuando se empezaron a realizar las experiencias antes expuestas, para
que como escriben en el citado libro bastantes vuelvan aparecer y lo que más me
asombra es que cuando se habla de Cultura Popular, se haga a nive general a
secas. Como instrumento de cohesión social, y ya no se hagan distinciones, si Cultura
Popula i Tradicional. Entidades de Cultura Popular, Cultura de Origen de otras
Comunidades Autónomas del Estado Español (Casas Regionales)o referencias específicas
a las nuevas entidades y a su movimiento a asociativo de la nueva Ciudadanía
tan Diversa venida a Cataluña en esta última década.
Salvador Pastor
Blasco
Periodista
numerario
www.convivenciaysolidaridad.blogspot.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario