Breus comentaris 258
A favor dels petits municipis, i dels grans.
Tot podria haver començat al 1812. En els treballs previs en
comissió a la redacció de la Constitució de Cadis ja es va prendre acta d’un
viu debat polític sobre si s’havien de crear ajuntaments a tots els nuclis de
població o no, fins i tot, aleshores, als
de menys de 1.000 habitants. Qüestions com l’eficiència ja es van posar sobre
la taula tot i que los servicios mínimos de l’època a fer pels ajuntaments eren
efectivament molt reduïts i més abastables. Les raons per les quals el Decret
de 23 de maig de 1812 ordenava la creació d’ajuntaments constitucionals a tots
els nuclis de població, seguint la tradició francesa d’identificar municipi amb
casc urbà, eren efectivament de caràcter polític i no es relacionaven amb la
prestació de serveis municipals. Es volien abolir els poder locals de l’antic
règim, els càrrecs perpetus municipals i constituir governs locals democràtics.
La lògica política d’atorgar més representació a la ciutadania i el rol, no ja
d’impartir justícia de l’alcalde, sinó d’agent conciliador entre els interessos
locals, va prevaler sobre els encara incipients problemes de l’eficiència. Així
és com es van formar la majoria dels ajuntaments que coneixem.
I fins ara. Han estat 200 anys en què els fets històrics,
els successius períodes polítics, dictadures, repúbliques, més dictadura i
finalment democràcia, han produït, primer una legislació constitutiva bàsica i,
segon, els desenvolupaments específics per habilitar les competències,
l’organització, el funcionament i el finançament del que avui coneixem com
administració local.
La formalització de l’ajuntament, primer, com a ens de
representació democràtica encara que no universal, segon de govern municipal i
finalment amb l’obligació de garantir serveis als municipis s’ha fet en mig de
diferents debats administratius i polítics orientats a la seva capacitat
d’autonomia local. Les dificultats que s’han manifestat els darrers anys ho han
estat en matèria de finançament i en l’encaix institucional pràctic d’aquest
nivell de l’administració dins el procés autonòmic i la Unió Europea per a la
prestació de serveis. Podem dir que s’ha seguit, de manera irregular, i encara
està per endreçar correctament, un marc nítid de competències, i de
responsabilitats entre administracions en l’execució de les diferents
polítiques públiques locals .
Estàvem així, fa tres o quatre anys, encara en construcció,
quan la crisi ha posat en evidència la major fragilitat del finançament dels
ajuntaments – de fet com els altres nivells de l’administració- i ha pres
actualitat un debat sobre les capacitats i la viabilitat dels petits
ajuntaments i, de passada, una derivada sobre les funcions de les diputacions
gens constructiva.
Fet aquest relat molt breu, voldria advertir que respecte de
l’existència dels ajuntaments operen altres dimensions polítiques que
l’esquerra no podem obviar ni posar en segon pla. La primera dimensió ja
apareix en el mateix origen de la seva formació. És evident que en zones
rurals, de petits municipis, el caciquisme estava a l’ordre del dia i calia enfortir
la ciutadania per a fer front a les voluntats individuals dels poderosos del
lloc. Som al 2012, però estic convençut que deixar sense poder local als
municipis petits adobaria el terreny a la proliferació de noves relacions
perilloses basades en el poder econòmic que afegirien tensió social i política
al si de la comunitat local.
La segona dimensió, encara més política, és la funció
transformadora dels ajuntaments, petits i grans. Europa ja va reconèixer i
aprovar els principis de subsidiarietat i de proximitat associats a la presa de
decisió política. Diu més o menys que les decisions de les administracions
s’han de prendre des de la màxima proximitat al govern de la ciutadania
implicada. I és justament la proximitat, el coneixement de la realitat i de les
necessitats de la comunitat local, el que activa mecanismes de transformació i
de millora que inevitablement són de caràcter col•lectiu. I l’esquerra sempre
ha sabut aprofitar aquesta dimensió de progrés per a posar en marxa programes
de canvi i fins i tot tan estratègics com el que ha desenvolupat la ciutat de
Barcelona.
Sí, Barcelona no és
el municipi petit, però la ciutat i la majoria de ciutats mitjanes de Catalunya
que han tingut al davant liderats progressistes, han estat els principals motors
de desenvolupament del país. La renúncia, ni que sigui, al poder local d’un
municipi de 50 habitants, és un precedent que acabarà afectant a aquesta lògica
que tant ens interessa a l’esquerra. El PP, que ho sap, i que ha estat el
partit expert en desacreditar la política municipal a cop d’escàndols
urbanístics, en gran part protagonitzats pels seus electes, aprofita el moment
actual per retirar poder i capacitats al món local. El darrer exemple, el
programa del deute municipal d’aquestes setmanes. Amb ell, per la via de la
pràctica financera, està descapitalitzant part del lideratge dels ajuntaments.
Madrid intervindrà, ja ho està fent, en els plans d’ajust municipals i no
permetrà la continuïtat de la cultura de la innovació que hem practicat tots
aquests anys. Al contrari, proposa una forta contracció de l’autonomia local.
Reconeixem que el model general no estava ben enllestit i
que calia una reforma, sempre pendent, sobre els recursos i l’abast de les
competències directes locals. Però la tempesta financera sembla passar per
davant tot el treball de reflexió, d’estudi, d’anàlisi que s’estava realitzant
per a la millora del sistema local.
El debat present no és exclusivament jurídic ni econòmic. És
principalment polític. Per això les posicions entre esquerra i dreta són
confrontades al si de la FEMP. A Catalunya hi ha més consens entre CiU i el PSC
sobre com organitzar el món local, ara en temps de crisi, demà en temps de
creixement. Veiem molt visiblement al PSC posat seriosament en aquest debat i,
en canvi no veiem tant a altres formacions d’esquerra que podrien sumar el seu
esforç. Per això ens preocupa que el món local passi a un segon pla en aquesta
recentralització que promou el PP envers la resta d’administracions de les
quals sembla que, a casa nostra, nom´s afecti a l’autogovern català. És
important, però que seguim actuant, amb els partits, amb les entitats
municipalitzes, també a favor dels petits municipis. El desprestigi del petit
ajuntament ens poc costar la pèrdua d’un instrument d’acció política de primera
magnitud.
10 de maig de 2012
Grup Breus
No hay comentarios:
Publicar un comentario