PREVENCIÓ,
ATENCIÓ I INVERSIÓ EN SALUT
|
|
|
Barcelona ha
d’exercir de forma activa el seu paper en la defensa de la salut i
dels ciutadans i ciutadanes. Per això els i les socialistes proposem
com a prioritàries les següents actuacions:
Finalitzar la
primera fase de les obres d’ampliació i millora de l’Hospital del Mar
i vetllar també per a les obres dels Hospitals Clínic i Vall d’Hebron
Elaborar un
nou conveni entre l’Ajuntament i la Generalitat per la
millora de la qualitat de la xarxa sanitària i impulsar i fer el
control de les inversions i la qualitat del servei, defensant també
la recuperació dels serveis retallats.
Incorporar el
concepte de salut a totes les polítiques i activitats municipals,
prioritzant la prevenció i destinant un mínim d’1% del pressupost
de cada regidoria a aquest àmbit.
Crear una
Oficina del Defensor de la ciutadania (dels i les pacients) en temes
de salut.
|
|
|
Des de la
prevenció a l’atenció, la salut com a eina d’igualtat
|
|
|
La salut és l’estat de benestar de les
persones en les seves dimensions biològica, psíquica o social. El
paper de l’Ajuntament s’ha d’orientar en la vessant de la salut
pública, la promoció, la prevenció, l’educació sanitària i l’exercici
de forma activa del paper en el sistema sanitari.
Finalitzar
la primera fase de les obres d’ampliació i millora de l’Hospital del
Mar i vetllar també per a les obres dels Hospitals Clínic i Vall
d’Hebron
- Prioritzar la finalització
de la primera fase de les obres d’ampliació i millora de l’Hospital del Mar,
per tal de dotar als districtes de Ciutat Vella i de Sant Martí,
d’uns serveis d’urgències en condicions dignes, així com
l’adequació de les noves àrees de ginecologia, obstetrícia i
radioteràpia, tal i com el Grup Municipal Socialista
ha exigit als darrers 4 anys.
- Vetllar també per les
obres dels Hospitals Clínic i Vall d’Hebron, encara pendents.
Exercir
activament el paper de defensa dels interessos de la ciutat i dels
seus ciutadans i ciutadanes i nou conveni per a la millora de la
xarxa sanitària
- Elaboració d’un nou
conveni entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de
Barcelona, que s’ajusti a les necessitats actuals d’equipaments
sanitaris i sociosanitaris a Barcelona
- Participació en
l’impuls, seguiment i control de les inversions i millores en
els serveis de sanitat pública a la ciutat i preservant els
serveis sanitaris públics de l’afany de lucre
- Defensa de la
recuperació dels serveis retallats i la cobertura assegurada de
la medicació per totes les malalties cròniques
- Fer activament el
seguiment del funcionament dels centres i serveis que atenen als
barcelonins, liderant el foment de la participació ciutadana en
la sanitat i impulsar els Consells de Participació als
districtes i a la ciutat
Incorporar el
concepte de salut a totes les polítiques i activitats municipals dels
diferents àmbits i prioritzar la prevenció
- Destinar un mínim de
l’1% del pressupost de
totes les regidories el concepte de promoció i
prevenció del concepte de promoció i prevenció en la salut.
- En totes les
polítiques i activitats municipals, des de la diferents àrees i
serveis s’ha d’incorporar
el concepte de salut, com una forma per
treballar en la necessària transversalitat de la seva aplicació.
- Els serveis de salut
pública en col•laboració amb els altres serveis de proximitat
(atenció primària, serveis socials,...) impulsaran els següents
programes de prevenció: sobrepès i l’obesitat, de l’atenció a la
salut sexual i reproductiva, les vacunacions infantils, el
tabaquisme i altres adicions, la tuberculosi i altres malalties
transmissibles, la promoció de la salut dental.
Impulsar un
programa integral i sostingut d’Educació Alimentària per abordar el
sobrepès i la obesitat (que sumen el 50% de la població).
- Foment dels hàbits
alimentaris i de la dieta mediterrània
- Creació d’un
organisme que coordini els serveis sanitaris (CAPS), les escoles
i AMPA’ s, els centres cívics, els centres esportius municipals,
la indústria alimentària, la restauració, les màquines
expenedores i la legislació.
Abordar
les noves necessitats en l’àmbit de la gent gran
(on augmenta el nombre de persones que viuen soles a casa seva, amb
mobilitat reduïda, amb dificultat per cobrir les seves necessitats,
tant sanitàries com socials)
- Abordar la situació
de les persones grans amb un creixent índex de malalties
cròniques a partir dels 65 anys que requereixen molts
tractaments i que afecten especialment a la seva autonomia.
- Cal que les persones
grans disposin d’una persona de referència amb la que puguin establir
comunicació fàcilment elles mateixes, els seus familiars, els
seus cuidadors, els seus veïns, etc.
Invertir d’un
10% de les inversions municipals en R+D+I
- Destinar un 10% de la
inversió de l’Ajuntament a recerca amb una atenció especial a la
recerca biomèdica, impulsant accions i sinèrgies en l’àmbit
metropolità que ajudin a posicionar Barcelona com a un referent
mundial en aquest camp.
Impulsar un
nou model de política de salut mental
- Elaborarem el primer
Pla de Salut Mental de la ciutat coordinat des del Consorci
Sanitari, el Consorci d’Educació, el Consorci de Serveis Socials
i el Consorci de l’Habitatge de Barcelona, per tal de donar
resposta transversal a les diverses problemàtiques generades a
partir dels trastorns mentals
Crear
l’oficina de defensor ciutadà en matèria de salut (dels i les
pacients) amb l’objectiu de vetllar per l’atenció sanitària a la
ciutat i de recollir les necessitats, suggeriments i queixes
ciutadanes per traslladar-les a l’entitat competent
|
|
|
La trajectòria de Barcelona
Barcelona té una llarga trajectòria en l’àmbit de la salut pública i
la sanitat. Des de la creació, l’any 1886, del Laboratori Municipal
fins a la de l’Agència de Salut Pública de Barcelona l’any 2002 s’ha
anat consolidant la tasca d’anàlisi de l’estat de salut dels
ciutadans i de les ciutadanes de Barcelona i determinant les
actuacions prioritàries i la política de promoció de la salut, que
l’Ajuntament exerceix.
El paper de la ciutat sobre la salut i la sanitat es reconeix també
amb la creació, l’any 1992, del Consorci Sanitari de Barcelona (CSB)
entre l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya que
assumeix les funcions de direcció i coordinació de la gestió dels
centres, els serveis i els establiments d’atenció sanitària,
sociosanitària i els de promoció i protecció de la salut de la regió
sanitària del municipi de Barcelona.
Tenint en compte que l’assistència sanitària és de competència de les
CCAA, des de l’Ajuntament és pot incidir, especialment en dos línies
, primer, en l’estil de vida i en el medi ambient de la ciutat,
fonamentalment des de la vessant de la salut pública: promoció,
prevenció, educació sanitària, planificació, supervisió i control. En
segon lloc vetllar i fer seguiment per una adequada assistència
sanitària prestada a la ciutadania de Barcelona.
Algunes
dades
- La mitjana d’edat de
la població de Barcelona és de 43,5 anys.
- Disminueix
l’esperança de vida de 83,3 a 83 anys en el darrer any analitzat
- El 42,6% de la
població adulta de Catalunya pateix malaltia crònica
- La prevalença de
sobrepès és de 34,3% i l’obesitat el 14,2%
- Els centres de Salut
mental d’adults ha atès 37.894 persones i 8.071 als d’infantil
juvenil
|
|
|
|
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario